Loiredalen, Frankrike

Den första morgonen i Tours sätter vi på oss cykelhjälm, cykelhandskar och en lysande gul väst. Vin, ost och cykling! Inte nödvändigtvis i den ordningen, men det blev mycket av det goda under en gruppresa på cykel 20 mil genom Loiredalen i Frankrike.

Vi flyger till Paris Charles de Gaulle där vi ska ta tåget vidare till Angers. Det är första gången vi åker på en gruppresa och vi är helt klart skeptiska, men det är samtidigt väldigt skönt att ha allt ordnat för sig. Våra cykelnerver är på helspänn! Det här ska bli kul! Vår tur börjar i Angers och avslutas i Tours.

TGV-tågen går så fort att alla ombord blir suddiga…

Från terminal 1 tar vi den förarlösa tunnelbanan CDGVAL till terminal 2. Där ska vi med TGV-tåg åka vidare mot Angers. 15 minuter före tågets avgång kommer plattform och spårnummer upp på svarta tavlan i avgångshallen och det känns lite nervöst innan eftersom man dessutom ska veta var man ska stå på plattformen för att så smidigt som möjligt kliva på rätt vagn. Tåget är nämligen väldigt långt. Man måste stämpla biljetten i en gul box innan man går ombord annars är biljetten ogiltig. Tågresan tar 2,5 timme och landskapet susar förbi där vi står och tittar ut genom fönstren i restaurangvagnen.

Angers

Cathédrale St-Maurice
Vårt hotell, Hotel de France, ligger mittemot tågstationen så det är lätt att hitta. Vi strosar omkring i Angers ett par timmar innan det är dags för kvällens välkomstmöte samt gruppmiddag.
Utanför slottet från 1200-talet.

Angers ligger på ömse sidor om floden Maine och räknas som portgången till Loiredalen. Gamla stan som ligger i anslutning till slottet är värt att undersöka och i slottet finns världens längsta gobeläng med motiv från Uppenbarelseboken; en 103 meter lång skildring av kampen mellan hydror och änglar. På middagen äter jag ostron för första gången, man måste ju prova. Men det är inget som faller mig i smaken, slemmigt, kallt och knastrigt. Jag vet att man ska svälja dem hela, men det går absolut inte, jag är tvungen att tugga.

Tunnelseende?

Angers runt 46 km

Efter en hyfsad frukost morgonen efter ska vi hämta ut våra cyklar, ställa in styre- och sadelhöjd och montera vägbeskrivningen på cykelstyret. Cyklarna är dock i minsta laget för en sådan reslig karl som PDA. Han slår nästan knäna i styret. Det är nu dags för resans första etapp: en tur runt Angers på 46 km. Cyklarna hänger i följebilen som alltid kommer finnas i vår närhet. Våra guider Cecilia och Biggie kör i förväg till våra lunchstopp för att förbereda picknickluncherna. Vi är 19 stycken i gruppen och några känner varandra sedan tidigare. Vi vill dock gärna cykla själva och väljer att starta en bra bit efter resten av gruppen. Det är lite trixigt att hitta ut ur själva staden, men med vägbeskrivningens hjälp flyter allt snart på. Vi följer alltså inte någon karta till PDAs stora förskräckelse, (han har nog inte riktigt kommit över detta än, kartsnubben), utan får en detaljerad vägbeskrivning att följa.

Picknicklunch

Vi cyklar 2,6 mil på 2,5 timmar i lugnt tempo och då är vi framme vid vårt lunchstopp på en vingård i Savennières. Cecilia och Biggie har dukat upp en härlig lunchbuffé med potatissallad, skinka, ost, frukt, bröd och lokala viner. Vi äter och slappar ett par timmar och får sedan en rundtur av vingårdens madame.

Domaine du Closel Château des Vaults
Utsikt från vingården

Efter rundturen blir det vinprovning. Vi har även fått smaka av vingårdens eget vin till lunchen. Vi är inga vinprovare eller finsmakare så det hela känns aningen uppstyltat, fast ändå lite trevligt på ett borgerligt sätt! Det är i alla fall gott med vin, men man blir lite slö i hettan. Morgonen och förmiddagen är sval och skön, men nu mellan kl. 14-18 är det stekhett. Då är det dags att cykla ytterligare två mil tillbaks till Angers. På vägen cyklar vi förbi en badplats och vi stannar en timme och badar. Vattnet är ljuvligt avsvalkande. På kvällen äter vi middag på ett brasserie och strosar sedan genom stan tillbaka till hotellet. Kvällen är varm och livet är bra.

Angers –  Gennes 42 km

Vila och kontemplation

Cyklingen dag två går på i stort sett bilfria vägar genom vinodlingar och solrosfält. Vi tar oss i riktning mot Gennes och mellanlandar för en guidad tur på Frankrikes högsta slott innan lunch.

Chateau de Brissac
Vinkällaren
Rose d’Anjou

Chateau de Brissac kallas för Loiredalens jätte och har 7 våningar och 204 rum. Vi får en tur runt slottet och hamnar till sist i vinkällaren för en mer casual vinprovning ur plastmuggar. Vi fastnar för det rosévin vi får provsmaka och köper med oss en flaska. I Frankrike anges sällan vilken druva som använts på vinflaskans etikett. Om druvsorten finns på etiketten måste vinet till 100% vara gjort på den angivna druvsorten. Dessutom anser man att det snarare är området som druvan odlas i än druvsorten som ger vinet dess karaktär. Franska viner delas in i sex stora vinregioner, varav Loiredalen är en.

Slottsköket och en glad vinköpare

Framme i Gennes checkar vi in på hotellet som till vår stora glädje har en pool! Det har varit en svettig cykling nu på eftermiddagen som avslutades med en lång och brant backe upp till hotellet, så ett dopp i poolen är välkommet. På kvällen äter vi middag gemensamt och vi bjuds på musslor till förrätt och gös till huvudrätt. De gemensamma middagarna ingår i resans pris och är anpassade efter det franska köket. Dock smakar inte maten så mycket utan det är vad man dricker till som ska ge maten dess smak.

Gennes- Saumur 19 km

Bar över och cykelhjälm
Loirefloden

Efter en svettig natt på ett rum utan AC och en halvdan frukost går dagens cykling mot Saumur. Det är skönt att dagens etapp bara är 1,9 mil, man börjar känna sig lite öm i baken nu.

Svampodling

Längs vägen får vi en guidad tur i en troglodytgrotta med svampodlingar och snigeluppfödning. Vi får även smaka snigel, men det var ingen smaksensation. Seg som attan. Hade man haft lite vin att skölja ner den med så kanske, men att äta snigel kl. 10 på förmiddagen var ingen höjdare.

Vinprovning på Langlois-Château

Efter en smarrig picknicklunch med gott vin är det dags för dagens vinprovning. Den sker på Langlois-Château, grundat 1885 och ägt av Champagne Bollinger. Vi guidas först runt i de kalla, enorma utrymmen inspränga i berget där de lagrar sina viner och visas hur man på traditionellt sätt brukade snurra på varenda flaska vin under lagringstiden.

Mousserande rödvin

Vi får smaka ett mousserande rött vin, Langlois Carmin Dry. Det är helt ok, men ett rött vin med bubblor känns lite märkligt.

Vinhandlarn

Vi fastnar för ett mousserande vitt vin, Crémant de Loire Blanc Brut, som vi köper med oss. Vi tycker att vinprovningarna blir roligare och mer intressanta för varje gång och nu känner vi oss bekväma i situationen. Det känns mer avslappnat och tom spännande att få höra om de olika vinerna.

Utsikt över Saumur
Langlois-Château ligger i Saumur, så det är nära till hotellet. Tyvärr har vi inga foton från Hôtel Central Le Kyriad, men klicka gärna på länken. Det är ett speciellt hotell och personalen är bland de trevligaste vi någonsin mött på våra resor. Vi kan varmt rekommendera detta hotell.
Combier, Loiredalens äldsta destilleri

På eftermiddagen besöker några av oss i gruppen likördestilleriet Combier. 4,20 € kostar en guidad visning och en kort provsmakning. Vi köper ingenting eftersom vi inte dricker likör, men det var ett intressant besök och vi känner igen många sorter. Alla originalrecept från 1800-talet används fortfarande.

Hus på torget i Saumur

Vi äter middag på en crêperia på torget och sedan ser vi på fotbolls-EM på en sportbar. Sveriges damer slår Italien med 3-1.

Saumur – Beaumont en Véron 39 km

Vinfält
Druvbesprutning

Idag blir det en längre cykeltur igen, genom pittoreska byar och på vägar längs med vinfält och solrosfält. Solen gassar och vi ser många påkörda ormar på vägarna. Det är mer backigt i detta område än tidigare vilket beror på att vi inte följer floden längre utan befinner oss mitt ute på landsbygden.

Besök på Château Montsoreau
La Loire
Vacker tvåletikett på Savonnerie Martin de Candre

Vi besöker Château Montsoreau och ser på utsikten över Loirefloden från dess tak och cyklar sedan vidare på en tur som tar oss från byn Candes-St-Martin till Savonnerie Martin de Candre, en liten gård med tvåltillverkning enligt gammal tradition, i vars trädgård vi äter lunch.

Candes-St-Martin
Backe upp och backe ner

Efter lunchen cyklar vi tillbaka till byn Candes-St-Martin, över och sedan parallellt med floden. Vår vägbeskrivning blir efter detta väldigt luddig. Vi är nu på väg till hotellet, men alla åker fel och hamnar åt alla möjliga håll. PDA har som tur var hotellet inlagt i mobilen, så via GPS ser vi att vi är på rätt väg och kommer således fram till hotellet först. En timme senare kommer resten av sällskapet, men en person fattas fortfarande och han har åkt alldeles fel och måste hämtas med följebilen. Hoppas Merlot Resor har uppdaterat beskrivningen, för efter fyra mil på cykel har man ingen lust att åka vilse pga en felaktig vägbeskrivning.

Otroligt vackert
Hotel Manoir de la Giraudière ligger verkligen i ingenstans och är ett ganska trist hotell. Rolling Stones har tydligen bott här en gång och ska ha frågat hotellpersonalen och det fanns några galanta damer i närheten som kunde komma till hotellet och umgås. Till saken hör att ingen på hotellet kände igen dem, så de undrade bara vad det var för kufiska typer med dålig klädsmak som ställde sådana konstiga frågor så här på landet.

Kvällens gemensamma middag tar 2,5 timme och är i det stora hela rätt trist matmässigt. Vi vill bara lägga oss och sova efter en lång dag. Jag dras dessutom med ett hemuliskt halsont ända sedan Angers och det blir bara värre och värre. Jag tror det är AC:n som har ställt till det och jag erbjuds att åka med i följebilen nästa dag om jag inte känner mig bättre. Men jag är ju här för att cykla, det låter oerhört trist att behöva åka bil genom detta vackra landskap, så cyklar gör jag trots ett rivjärn till hals.

Beaumont en Véron – Chinon 46 km

Nästa dag cyklar vi 46 km på mysiga, slingriga vägar mot Chinon. Här får bilderna tala:

Château du Riveau

Innan lunch får vi en rundvandring på Château du Riveau, ett privat slott som renoverats under 10 år till ett sorts sagoslott. I trädgården finns skulpturer från kända sagor och inne i slottet finns utställningar av modern konst. Ett verkligen speciellt ställe med mycket att titta på.

Väl framme i Chinon börjar det plötsligt att störtregna. Vi som har haft kanonväder hela veckan. Det känns dock lite skönt med det avsvalkande regnet och kvällen blir till och med så kylig att vi måste ha jackor på oss. Kvällens middag är på egen hand. I en kyrka har en gosskör konsert och vi stannar till och lyssnar på dessa änglaröster en stund.

Chinon – Rivarennes – Tours 24 km

Regnponcho på!

Resans sista etapp går via Rivarennes till Tours. Det börjar regna igen precis när vi ska ge oss av. Jag har haft med mig en regnponcho i cykelväskan hela veckan, men just idag har jag förstås glömt att packa ner den. Som tur är åker följebilen förbi oss efter en stund och de stannar så jag kan ta fram regnponchon ur min resväska som turligt nog ligger överst i högen. Hur som helst är jag redan dyngsur, men det är ingen idé att sura – vi är ju på semester och livet är rätt fint ändå!

Château d’Ussé från 1462

Vi cyklar förbi Törnrosaslottet Château d’Ussé, men i regnet ser det mest trist och grått ut. Vi känner ingen lust att besöka slottet utan cyklar på och förbi resten av gruppen som sitter på ett café i närheten. Nu vill vi bara komma fram till platsen för vår lunch så vi får torka lite.

I byn Rivarennes äter vi lunch och ser en film om hur man gör traktens delikatess poire tapée, torkade päron. Precis när vi kommer fram till detta museum slutar det att regna. Vi kan byta om till torra kläder och den sista gemensamma lunchen blir en trevlig tillställning med en tävling som vinns av vårt lag. Den sista sträckan in till staden Tours åker vi buss, det är för trafikerat för att cykla.

Symmetrisk skönhet

På väg till Tours stannar vi vid Château de Villandry och dess fantastiska trädgårdar. Hit ska man verkligen åka om man tycker om blommor och trädgård. Detta är det sista renässansslott som byggdes i Loiredalen och är ett praktexempel på 1500-talets arkitektur. Det är synnerligen rofyllt att strosa omkring i de olika trädgårdarna av varierande stil. Solen gassar igen och regnmolnen försvinner allt längre bort.

Tours

Katedralen i Tours
Tours historiska centrum
Shoppingatan

Sista dagen tillbringar vi med att turista i Tours. Vi njuter av att bara kunna strosa omkring utan måsten eller tidspress. Trots att vi har cyklat i lugnt tempo hela veckan har det ändå inte varit mycket marginal för egna utsvävningar och avstickare längs med vägarna. Nu kan vi bara vara innan det är dags att åka hem till Sverige igen nästa dag.

Om ni tvekar över att åka på en sådan här gruppresa är vår erfarenhet i alla fall bara positiv. Det är skönt att ha allt ordnat och man kommer ett land lite mer in på livet när man inte behöver fixa och trixa med logi och logistik utan har mer tid till att bara se sig omkring. Nästa gång vi köper en gruppresa dock är vi nog några år äldre. Frankrike däremot ser jag gärna mer av ganska snart!

Please follow and like us:
error
fb-share-icon

4 Svar på “Loiredalen, Frankrike”

1. Ja, det var det verkligen! Jobbigt var det, speciellt eftersom det var så varmt, men det var det värt. Nu blir jag sugen på fler cykelresor när jag tänker tillbaks. ?

1. Åh jag vill också till frankrike och dricka vin, man blir inte så liiite avundsjuk när man läser om din resa.