Att ladda elbil för första gången. Nybörjare, gröngölingar, förstagångsladdare. Hur gör man, vad kostar det, var laddar man? Vi har ingen egen bil och under våra snart 20 år som resenärer tillsammans hyr vi bil endast någon gång om året. När man vill på roadtrip och tåget inte är ett alternativ.
Vi hyr elbil
Över påsken hyr vi elbil för första gången, en Kia e-Niro. Splitterny, direkt från fabriken. Röd och frän. Och billigare att hyra än en fossilbil. Det förvånar oss. Vi hyr på Avis, de har flera elbilar att välja mellan. Vi åker söderut, mot Askersund som första stopp. Trots Skärtorsdag så är trafiken gles. Värre är det på motsatt körfält, där påskfirare är på väg upp till fjällen. Vi valde rätt riktning och rätt fordon visar det sig.
Pda har nämligen varit lite fundersam över hur det är att köra elbil. Är det lika avancerat som att ratta en rymdraket? Men det visar sig att elbilen inte skiljer sig märkbart från andra nyare bilar han kört.
En rolig finess (i den här modellen?) är paddelreglagen på ratten som styr motorbromsens styrka i tre steg. De gör att bilen laddar sig själv i medlut och inbromsningar. Men bäst av allt är att man inte behöver bromsa. Bromsen används endast de sista metrarna vid parkering i slutet av dagen. Soft!
Att ladda elbil
Hur laddar man?
Det finns massor av appar att ladda ner där man ser var alla laddplatser finns. Det går även att använda sig av Google Maps. Man registrerar sig med mailadress, kopplar sitt betalkort i appen, söker upp laddplatsen man står vid och kör igång laddningen. Laddningen avslutas även via appen. För oss krånglar detta vid den första laddningen, det går helt enkelt inte att stänga av. Men då ringer vi supportnumret som står på laddstolpen och de avslutar laddsessionen åt oss. Supporten är öppen dygnet runt.
Var laddar man?
Just nu finns det fler laddplatser (4 900) än bensinmackar (2 700) i Sverige, med totalt 26 000 uttag . De är lätta att hitta genom laddappar eller Google Maps. Exempel på aktuell laddkarta finns här.
Hur lång tid tar det?
Till vår hyrbil ingår en laddsladd av Typ 2 som laddar upp till 22 kW och som används på laddplatser utan fast kabel. Att ladda upp till 80% tar ca två timmar, sedan går det lite saktare så vi laddar bara fullt på nätterna. På bilen finns även ett uttag för snabbladdning och då använder man sladden från laddplatsen. Vi använder oss av snabbladdning en gång och då laddar vi bilen nästan fullt på en timme.
Hur mycket kostar det?
En elbil förbrukar mellan 1-3 kW/mil. När vi laddar kostar 1 kW 3kr (förutom vid snabbladdningen som var dyrare). Vi glömmer sätta på trippmätaren, men åker totalt ca 120 mil och laddar för 500 kr, alltså ~ 4kr/mil grovt uppskattat. Det är ju hutlöst billigt! Rena rama rånet! När man laddar bilen behöver man heller inte betala någon parkeringsavgift. Smart.
Hur långt kommer man?
När batteriet är fulladdat säger färddatorn att vi kan åka 48 mil. När vi laddar på vanlig laddplats vid en timmes lunch får vi ca 10 nya mil. Här finns en kalkylator för uträkning av laddningstid för olika bilmodeller.
Körupplevelsen
Pda, som egentligen inte gillar att köra bil, är euforisk och vill inte sluta köra. Hädanefter är det bara elbil som gäller. Han älskar att han slipper bromsa och känner sig som en rallyförare när bilen sticker iväg som ett spjut. Han känner sig som Ronnie Pettersson hela tiden.
Själv sitter jag och njuter av frånvaron av brummande motorljud. Bilen går så tyst att det finns en knapp för att sätta på fejkat motorljud, men den använder vi såklart inte. Inte ens när en gubbe på cykel cyklar mitt i vägen eftersom han inte hör att vi kör bakom honom. Då drar vi på tutan istället…
Det enda negativa vi upplever med att ladda elbil är alla olika operatörer på marknaden. Vi laddar totalt ner fem appar som vi registrerar oss i och får en massa kvitton ifrån. Vi läser dock nu i veckan att alla de stora ska gå ihop och att det ska bli möjligt att blippa sitt bankkort direkt på laddplatsen. Lätt som en plätt!
Sedan behövs det lite planering för att ladda elbil när man är ute på roadtrip förstås. Som de ovana elbilsmänniskor vi är laddar vi bilen rätt ofta. Så här i efterhand inser vi att det hade räckt att ladda bilen på natten. Med tiden vänjer man sig nog vid tänket. Har man laddbox hemma så är problemet ur världen. Då behöver man sällan tänka på att ”tanka”.
Vi avslutar med en rallyfilm och med övertygelsen om att aldrig mer hyra en fossilbil.