Vår Vietnamresa fortsätter. Vi kommer med tåg från Nha Trang till huvudstaden i söder, Ho Chi Minh City. Ska denna stad lyckas charma oss eller kommer vi få samma delade känslor som för övriga städer vi varit i hittills: Hué, Hoi An, Nha Trang? Vi slänger in en utflykt också, så kanske det lyfter? Läs vidare i Vietnam diaries: från Ho Chi Minh City till en dag i Mekongdeltat.
Ho Chi Minh City
Vietnams huvudstad känns i vissa delar Europeisk. Tidigare Saigon, huvudstad i Franska Indokina och sedan i Sydvietnam. Omdöpt till Ho Chi Minh City 1976 i ett enat Vietnam. I folkmun kallas staden fortfarande Saigon. I sin framtoning skiljer den sig från övriga vietnamesiska städer vi åkt runt i. Det franska arvet är tydligt här.

Breda boulevarder och gröna parker. Äntligen en promenadvänlig stad i Vietnam! Vi går på morgonpromenad och lyckas täcka in de flesta sevärdheterna på en och samma gång. Independence Palace, Stadshuset, Operahuset, Posthuset och katedralen Notre Dame som tyvärr genomgår en omfattande renovering och inte blir bra på kort. Vi får heller inte gå in i katedralen eftersom det pågår en gudstjänst så här i juletider.

Ingen av dessa byggnader är egentligen något att skriva hem om, men de utgör en trevlig promenadrunda i District 1. Där man ska bo för att ha nära till allt. Vårt hotell Alagon D’antique Hotel & Spa ligger här mitt i smeten. Läs vår recension om detta fyrstjärninga och trivsamma hotell här. Ett stenkast bort från Ben Thanh Market som vi hela tiden passerar på väg någonstans, men aldrig går in i. Vi har sett för många marknader under vår resa. Dessutom gillar vi helt enkelt inte att shoppa.

Nere vid Saigonfloden tornar skyskrapeskylinen upp sig på andra sidan. Krönt av Vietnams högsta byggnad: The Landmark 81. Skyskrapan invigdes 2018 och innehåller både hotell, lägenheter, kontor, shopping center, restauranger och ett observation deck på våning 79-81. Med sina 461 meter och, som namnet antyder, 81 våningar kvalar The Landmark 81 in på topp 20-listan över världens högsta byggnader. Vi håller oss dock på marken denna gång.

Vill man festa och samtidigt förlora sin hörsel ska man bege sig till Bui Vien Walking Street eller Backpacker Street som den också kallas. Vi ramlar över gatan av en ren slump när vi letar upp bussbolagets Giant Ibis kontor varifrån vi ska ta bussen nästkommande dag. Först ser det ganska mysigt ut på håll med sina färgglada neonskyltar och lyktor. Och en gågata! Dit måste vi ju, vi som kräks på allt vad trafik heter i Vietnam! Men se någon gågata är det inte alls. Här åker bilar och mopeder för fullt. Här finns även barer som överröstar varandra och spelar arenahög musik. Vi har aldrig förr hört musik spelas så högt. På en gata i en stad. Vi förstår verkligen inte hur man frivilligt vill sitta där och få trumhinnan penetrerad och förstörd. Det är synd om människorna. Vi hastar vidare. Bara några gator bort försvinner tack och lov larmet.

Mekongdeltat
Via hotellet köper vi utflykten Unseen Authentic Mekong 1 day tour med Deluxe Group Tours för 1 250 000 dong/510 kr per person. Det är en lite dyrare utflykt, men det är en liten grupp som får åka till ett ställe i deltat som inte är sönderturistat (ön Tan Thanh) och man besöker inte någon fabrik eller affär där det förväntas av en att man ska shoppa. Normalt sett är grupperna bara på 2-4 personer per dag, men nu är det högsäsong så då är vi några fler; 11 stycken i en modern minibuss.
Den unga guiden är väldigt duktig och mycket bra på engelska och på vägen ut ur stan berättar han intressanta saker ur Ho Chi Minh Citys nutidshistoria: att staden har 10 miljoner mopeder, som om 10 år kommer ha bytts ut till elmopeder. Äntligen lite miljötänk! Stadens första tunnelbana håller på att byggas, bilar beskattas med 150%, restauranger och caféer på gatuplan är skattebefriade, det är därför staden har så många av dem. Intressanta fakta som uppskattas.
Dragonfruit
Vi åker två timmar söderut mot Mekongdeltat. Efter 1,5 timme stannar vi på en drakfruktsodling. I denna del i södra Vietnam odlas drakfrukter med rött fruktkött som är mer smakrika än de med vitt. Frukterna planteras med fyra sticklingar runt en 1,5 meter hög cementstolpe. De belyses med lampor på natten för att växa upp snabbare. Vi ser dessa stora upplysta kvadrater när vi flyger in över Hanoi, men förstår inte vad det är. Nu vet vi! När frukterna är mogna exporteras de till Kina. På ett café på andra sidan gatan slår vi oss ned och blir serverade röd drakfrukt. Jag äter mest av alla, det är supergott!

Kokosnötsfarmen
Vi åker bilfärja i 10 minuter över till en ö och korsar den på grusväg. Guiden frågar vilka som vill cykla och vilka som vill åka bak på moppe. Det blir 50/50. Vi väljer att cykla. På andra sidan väljer vi bland små och gamla, men fungerande cyklar och bordar nästa bilfärja som tar ytterligare 10 minuter till ön Tan Thanh. Det är fina, smala, slingriga grus och cement vägar/stigar vi cyklar på. Tyvärr går det lite för snabbt, man måste hela tiden kolla på vägen, så man inte cyklar snett över de höga kanterna och ner i de djupa dikena som ofta är vattenfyllda. Man hinner knappt se allt det fina och det hinns inte med fotopauser. Mopeder och cyklar åker tillsammans, lite trist att höra mopedknatter och man känner sig stressad av att ha en moped bakom sig. Balans och tungan rätt i mun är det som gäller!

Efter 15 minuters cykling kommer första stoppet då vi får hälsa på en glad familj som alla jobbar med kokosnötter i någon form. De blir gärna filmade och fotade och skrattar och är glada. De tar vara på allt, kokosvattnet, köttet, skalet blir skålar, kokosfibrer blir borstar, inre skal blir till gödsel, det yttersta håriga skalet blir ved.



Vi cyklar vidare i 15 minuter till nästa stopp hos en kvinna som binder sopkvastar. Tredje stoppet är hos en kvinna som syr palmbladstak. Här får vi även dricka en färsk och god kokosnöt. Mjölken smakar inte lika unket som den kan göra när man köper kokosnötter i gatustånden eller i restaurangerna. Här är det färskt direkt från trädet.


Överallt i de spridda husen odlas räkor och fisk i dammar. Här finns grodor, ankor, höns, kaniner och frukt. Bönderna är självförsörjande och lever på det som de odlar, driver upp och fiskar upp i deltat. Det är som en egen liten värld, här två färjefärder från fastlandet och den övriga världen.

Vi bordar tre små skruffiga gamla träroddbåtar och glider sakta fram i en lerig kanal som knappt är bredare än båten. Tre båtsmän stakar ut oss på floden där vi bjuds på vattenpalmens frukt. Det är oftast inte lätt att ta sig i och ur båtar i dessa länder och denna gång får vi ta ett sjumilakliv upp på en brant båtramp. Man tycker att de har väl gjort dessa båtturer ett antal gånger och haft tid att fixa något bättre som kanske ordentliga bryggor, ramper, trappor eller stegar? Alla är ju inte bergsgetter direkt eller vana med sjöfart!




Våra cyklar har fraktats hit och nu blir det en kort cykeltur igen. Vi får en riktigt god lunch hos mycket glad och trevlig familj som förmodligen har den renaste och snyggaste toaletten i Sydostasien! Tyvärr glömde jag bort att ta kort på den, jag var helt enkelt i chock! Maten ingår i utflykten, men drycken tillkommer. Vi får färska vårrullar, kålsoppa, kyckling, ris, grönsaker och till efterrätt kokospannkaka.
Sedan avslutar vi turen med att cykla tillbaka till färjan igen och minibussen som möter oss på andra sidan floden. Vi är tillbaka i HCMC kl. 18:30. På det stora hela är vi mycket nöjda med utflykten och kan varmt rekommendera den även om det var en lite väl lång resväg ner till deltat (4 timmar t&r). Vi hade turen att få en riktigt bra guide vilket vi märkt inte är helt självklart i denna del av världen..

Och på frågan vad vi tycker om HCMC så har vi lite svårt att komma med ett rättvist utlåtande eftersom vi är i staden för kort tid. Den är lättare att vistas i än i Nha Trang, betydligt fulare än Hoi An och har ingen intressant kultur som Hué. Det är ingen stad vi kommer återvända till. Men den har Mekongdeltat och Cu Chi-tunnlarna (som vi inte besöker). Vi kommer få ta del av så mycket obehagliga saker ändå framöver, så vi skippar det. Håll därmed utkik efter vår nya Kambodja-serie som snart kommer!
Läs också om våra andra resmål i Thailand, Laos och Vietnam.