En utflykt och tågtur runt Etna på Sicilien står först på listan över saker vi vill göra på vår tågluff. Detta efter att ha sett avsnittet ”Mot Etna på Sicilien” i serien Natursköna tågresor i världen som, i skrivande stund, finns att se på Kunskapskanalen.
Utflykt till Etna
Vi bokar en utflykt till Etna innan vi åker till SIicilien på satexcursions.it, Etna Basic Tour. Vi blir upphämtade på busstationen i Taormina kl. 8.30 på morgonen. Just denna utflykt går måndag till fredag och man är åter kl 16 på eftermiddagen. Vid beställning anger man hur högt man vill ta sig upp på Etna.
1900 m – då kommer man till Rifugio Sapienza och linbanestationen där man kan göra lättare trekking till ett par utdöda kratrar. Vid Rifugio Sapienza finns några restauranger och souvenirbutiker. Väljer man 2800 m tar man linbanan upp till 2500 m och sedan jeep med licensierade guider upp till toppkratrarna.
Jag väljer det lägsta alternativet och Pda det högsta. Han vill upp och vandra på toppen av den aktiva vulkanen Etna. Redan på morgonen i Taormina börjar vi ana oråd. Det regnar. Och ju närmare Etna vi kommer med bussen ju sämre blir vädret som nu övergår i snö. Framme vid Rifugio Sapienza är det full storm, snön piskar våra ansikten och vinden river i kläderna.
Det blir ingen topptur för Pda. Linbanan är avstängd i stormen och det är -10 grader däruppe. Några tappra själar som är med på utflykten tar ändå jeepar upp till toppkratrarna, det blir ett alternativ man kan välja. De är dock helt stelfrusna när de kommer ner igen och har egentligen inte sett någonting, knappt handen framför sig.
Vi beger oss, lätt besvikna, till de utdöda kratrarna Silvestri. Trots en kort promenad dit, blir det ett steg fram och två tillbaka eftersom det blåser så mycket. Solen börjar dock titta fram, så vi får faktiskt fin utsikt och några snygga bilder.
Vi ger oss inte upp på den högsta Silvestrikratern som, för referens, ligger ungefär på samma höjd som Kebnekaise. Det stormar alltför mycket. Men vi ger oss i kast med de lägre kratrarna som ligger 1886 m.ö.h. Pda stretar upp, men jag ger upp halvvägs. Blåsten är obehagligt obarmhärtig. Pda går heller inte runt kratern utan vänder när han når toppen, rädd för att blåsa ner och bli kratermat!
Så vårt tips är att vänta med att boka en utflykt till Etna tills man är på plats och kan följa väderprognosen. I april 2023 kostar min biljett till 1900 m €42 och Pdas till 2800 m €105. Vi får dock tillbaka mellanskillnaden eftersom det inte blir någon topptur. Bra arrangör! Hela utflykten med bus och guide är väldigt bra anordnad, vädergudarna kan man ju inte rå på.
Vi åker alltså på en guidad bussutflykt från Taormina till Etna. Man kan även köra egen bil upp till Refugio Sapienza och sedan ta linbanan högre upp. För att vandra vid toppkratrarna behöver man alltid betala för en licenserad guide, man får inte gå själv.
Tågtur runt Etna
Så är det då äntligen dags för att hoppa på tåget runt Etna på Sicilien. Ferrovia Circumetnea, som tågrutten heter, byggdes 1895-1898. Den utgår från antingen Catania Borgo eller Riposto-Giarre. Vi tar tåg från Taormina till Giarre-Riposto. Etnatåget avgår från en station på andra sidan spåret, Ferrovia Circumetnea – Station Giarre. Det tar bara fem minuter att gå dit.
Vi köper en biljett av en trevlig herre på stationen, betalar kontant och får två pappersbiljetter. Det finns även en automat i det lilla stationshuset. Här finns tidtabell över tåglinjen. De grå kolumnerna är tåg, resten är busslinjer.
Strax innan 13.50 rullar det gulliga lilla tåget in på stationen. Det är vi, ett stort antal skolungdomar och en äldre dam som kliver på.
För att komma hela vägen till Catania Borgo från Giarre-Riposto måste man byta tåg efter ungefär en timme i Randazzo. Tar man ett tidigare tåg än vad vi gör, kan man kliva av i någon av byarna längs järnvägen, t.ex. Randazzo, Adrano eller Bronte, och hoppa på nästföljande tåg. Se bara till att studera tidtabellen noga innan, den är lite rörig.
En efter en kliver skolungdomarna av vid stationerna. Detta är deras sätt att ta sig från byarna till skolan. Sakta men säkert tuffar tåget fram. Medan ungdomarna kollar mobilen eller slumrar till en stund, hänger vi ut genom fönstret, trycker näsorna mot glaset, springer runt bland sätena för att få de bästa fotona.
Det är nio stopp innan vi byter tåg i Randazzo. Ytterligare 22 innan vi når vår slutstation. Landskapet vi puttrar igenom på den smalspåriga järnvägen är storslaget. Grönskande och böljande, kargt och stenigt om vartannat. Ett riktigt sagolandskap, som taget ur en Sagan om Ringen-film.
Så tronar hon upp sig, Etna. Drottningen som allt cirkulerar kring, så också vi och tåget. Det snöbeklädda majestätet omgärdad av stelnad lava och fruktbar mark. Italien har det högsta antalet UNESCO världsarv i världen, varav Etna på Sicilien är ett.
Tågresan runt Etna på Sicilien är 110 km lång och tar tre timmar. Vid stationen Bronte befinner vid oss på resans högsta punkt 967 m.ö.h. Sedan bär det nerför mot Catania. På slutet korsar vi den stelnade lavaströmmen från Etnas utbrott 1169, som nådde ända fram till Catania.
Som vi har längtat efter denna tågresa. Och vi blir verkligen inte besvikna. Är man på Sicilien måste man helt enkelt ta tåget runt Etna, det är en riktig höjdare! Vi använder den delvis som ett sätt att ta oss från Taormina till Catania. För nu ska vi avsluta vår tågluff på Sicilien med några dagar här.
Även om vi skulle vilja hoppa ombord igen och åka hela svängen runt Etna än en gång, fast åt andra hållet, så går det inga fler tåg denna dag. Slutstationen Catania-Borgo har även en tunnelbanestation så vi tar oss istället snabbt in till stadskärnan för ännu ett sicilianskt äventyr!
Under tiden kan ni avnjuta en liten film från våra utflykter runt Etna!
På vår Italien-sida finns fler artiklar om Sicilien, Rom, Cinque Terre och Pisa.