Cykla längs Göta Kanal – från Bergs slussar till Borensberg

Vill man cykla en lätt sträcka längs med Göta Kanal är den mellan Bergs slussar och Borensberg ett bra val. Vi hyr cyklar en lördag i mitten av juli och sover kvar en natt i Borensberg, men cykla utmed Göta Kanal kan man göra hela hösten förutsatt att vädergudarna är nådiga.

Sträckan Borensberg-Berg. Från cykelkartan.se

Kaffeteriets hyrcyklar

Kaffeteriet, där vi hyr våra cyklar, har ett café, ställplatser för husbilar och cykeluthyrning under sommaren i Borensberg. Vi hyr dock cyklarna i Bergs slussar där de också har ett litet kontor. Att hyra en cykel i två dagar kostar 300 kr. Cyklarna är stabila 3-växlade damcyklar på 28 tum med både hand- och fotbroms och en cykelkorg på styret. Cyklarna måste förbokas, mer info hittar ni här.

Smidigt och problemfritt att hyra cykel av Kaffeteriet

Bergs slussar

Bergs slussar ligger drygt 11 km norr om Linköping där Göta Kanal mynnar ut i sjön Roxen. Slusstrappan Carl Johan har sju slussar som höjer eller sänker båtarna 18,8 meter mellan sjön och Bergs gästhamn. Det är roligt att titta på när både vana och ovana slussare manövrerar sina båtar i de forsande vattenmassorna. Vi är inte de enda som tittar på, detta är en riktig turistattraktion. Carl Johan är Göta Kanals längsta slusstrappa. Här i Berg finns två slussar till, dubbelslussarna Oscars sluss och Bergs sluss.

Carl Johans slusstrappa
Bergs slussar ner mot sjön Roxen

Från Bergs slussar till Borensberg

Det är två mil kanalvägen från Bergs slussar till Borensberg enkel väg. En kan alltså lätt cykla sträckan tur och retur på en och samma dag. Vi vill dock ha gott om tid på oss, så vi delar upp det på två dagar och sover en natt i Borensberg. Cykel- och gångvägen längs kanalen är bred och lättcyklad. Från Berg till Borensberg lutar det svagt, svagt uppåt, men det upptäcker vi inte förrän vi cyklar tillbaka igen dagen efter och märker hur lätt cyklarna rullar och hur lättrampat det plötsligt är. Tilläggas bör att vi hade en del motvind och duggregn första dagen också. Men som sagt, det är ingen svår strapats, utan sträckan lämpar sig väl för alla åldrar, förutsatt att man kan cykla förstås.

Gott om restauranger och caféer i Berg
Finns många ställen att rasta på
Lugnt på kanalen den här helgen

På vägen

Mellan Berg och Borensberg passerar vi många slussar och rullbroar. Den första rullbron är Malfors bro i Ljungsbro. Det är även här i Ljungsbro vi bor våra två första nätter på denna minisemester. Hemma hos vår goda vän Frippe. Eftersom vi har cyklat i hela 30 minuter (!) stämmer vi träff med Frippe på Malfors Café & Restaurang. Ett par öl och någon glass senare cyklar vi vidare.

Rullbron i Malfors
Malfors Café & Restaurang

Vi stannar till lite då och då, spanar in kanalbolagets får som betar gräs och slappar i skuggan, tittar på ett par slussningar, vilar en stund på en parkbänk. Men det är rätt glest med båtar på Göta Kanal. Vi trodde det skulle vara betydligt mer fart nu mitt i semestern. Speciellt som det inte är så många som åker utomlands på grund av coronapandemin och svenskarna gett sig ut på svemester och hemester så det står härliga till. Tydligen inte hit dock. Inte oss emot.

Edit: var medvetna om att det kanske ser helt annorlunda ut nu när pandemin har lagt sig och restriktionerna slopats.

Kanalbolagets får
En av få båtar på väg att slussa

Det finns inte så mycket mer att vila ögonen på än vatten, slussar och broar här. Medcyklister och människor som promenerar längs med kanalen möter vi med jämna mellanrum, men det är luftigt på cykelvägen minst sagt.

En av flera vägrullbroar
Göta Kanal slingrar sig över slätten

Vi ser högst fem båtar denna dag. Förutom passagerarbåten M/S Wasa Lejon som trafikerar sträckan Bergs slussar – Borensberg – Bergs slussar. Den avgår dagligen kl. 10.00 från Berg under sommarhalvåret. Mer info hittas här.

Passagerarbåt

Framme i Borensberg

Framåt sen eftermiddag börjar vi närma oss Borensberg. Vi åker förbi det röda Göta Hotell med sina vita trädetaljer. Hotellet byggdes 1908 och är känt från någon liten filmsnutt i Göta Kanal. Åren 1940–1945 var här även läger för danska flyktingar. Här ska vi inte bo i natt, men gärna någon annan natt.

Medverkande i filmen Göta Kanal

Vi cyklar vidare ända fram till slussen och bron över kanalen och viker sedan höger över ännu en bro över Motala ström. Direkt efter bron på höger sida ligger en stor gul byggnad och det är här vi ska sova en natt, på Borensberg Gästgivaregård. Läs vår recension av detta hotell här.

Borensberg Gästgivaregård intill Motala ström

Efter en dusch på rummet dyker Frippe upp som har tagit bussen från Ljungsbro för att joina oss på middag. Vi går bara tvärs över gatan och äter thaimat på Strömfiket. Bättre thaimat har vi väl ätit och papperstallrikar känns ju sådär att äta på. Men vi har det väldigt trevligt i solen på uteserveringen och börjar prata med ett gäng som bor på campingen på andra sidan kanalen.

Action vid Borensbergs sluss

Husbilsliv är något vi har börjat snegla på en del. Nästa sommar funderar vi på att hyra en husbil och ge oss ut på de svenska vägarna. Kanske blir det en husbil ändå när vi blir lite äldre? Nåja, vi måste ju i alla fall testa först om det är något för oss.

Orten Borensberg

Borensberg är en liten ort men här finns pizzerior, restauranger, glasscafé, mataffärer, apotek, vårdcentral och diverse småbutiker. Vid kanalen, som mynnar ut i Sjön Boren, ligger Kaffeteriet där man alltså kan lämna tillbaka sina cyklar om man bara vill cykla enkel väg från Berg. Eller så hyr man cyklarna här och cyklar och motsatt håll. Här finns även några ställplatser för hyrbilar om man inte vill nyttja den stora campingen Borensäng. Den ligger vackert belägen vid sjön Boren och det barnvänliga Strandbadet som har en enorm gräsyta perfekt för grillning, picknick och lek. Här verkar det vara populärt att campa; husbilarna och husvagnarna står tätt uppradade.

Borensbergs turisthub

Från Borensberg till Bergs slussar

Efter frukost nästa dag börjar cykelturen tillbaka mot Bergs slussar. Vädret är bättre idag. Det blåser inte och det är inte risk för regn. Cyklarna rullar snabbt mot sydöst och vi stannar inte lika ofta längs vägen. Strax efter Ekholmen svänger vi av från Göta Kanals cykelväg och cyklar upp mot Ljungs Slott. Det bör ha varit öppet, men vi tycker det ser helt igenbommat ut och cyklar vidare.

Freestylar mellan Ljungs slott och Ljungs kyrka

Efter ett kort stopp i Ljungs kyrka susar vi ner för en lång backe på den asfalterade O G Svenssons väg och missar nästan vägen som tar oss upp på cykelvägen längs med kanalen igen. Nu är det bara 5 km kvar till Berg där vi lämnar tillbaka cyklarna nöjda och belåtna med att äntligen ha cyklat en sväng längs med Göta Kanal.

Välskyltat, välordnat och välbehagligt

Under vår eminenta cykeltur mellan Berg och Borensberg passerar vi en av Sveriges endast fyra akvedukter. Kolla in klippet nedan.

Vi tyckte mycket om denna korta och enkla cykeltur. Den var lätt att genomföra, vi hade bra hyrcyklar och det var fina vyer. Just när vi cyklade var det väldigt lite båtar och action på kanalen, vilket var lite tråkigt. Det var inte alls som i filmen alltså! Men vi är mycket nöjda med upplevelsen, den är enkel och billig och kräver inte mycket ansträngning. Man får mycket för pengarna. Och så får man förstås njuta av vår svenska natur.

Please follow and like us:
error
fb-share-icon

4 Svar på “Cykla längs Göta Kanal – från Bergs slussar till Borensberg”

1. Det skulle jag gärna göra någon gång! Fast visst finns det också turer när man cyklar en väg och åker båt tillbaka? Eller tvärt om.

1. Ja, det var en mycket trevlig tur! Och visst finns det paketresor där man kan cykla ena vägen, övernatta och ta båt tillbaka. Man kan säkerligen boka det själv också. ? Finns t.ex. mycket info på gotakanal.se. och på cykelsemester.se.

2. Vi ska i mitten av Juli cykla från Berg till Borensberg med vårat barnbarn på 9 år sedan ska vi bo på Göta Hotell (där min man och jag hade våran bröllopsmiddag för många år sedan) sedan dagen efter kl 14 åker vi tillbaka med båt till Berg, de tar också våra cyklar med på båten, hoppas på mycket trevliga och lärorika dagar ?

1. Det låter jättetrevligt! Göta Hotell skulle vi också vilja bo på. Det får bli nästa gång! 🙂 Och åka båt på Göta Kanal vill vi också göra.